Blog

Alle blogs

door Mark Idzinga 05 jul, 2024
Voor een grote HR-website schreef ik in 2013 een artikel met als titel: Maak je manager geen casemanager. Strekking van het artikel: De leidinggevende van een zieke werknemer moet nooit ook de casemanager zijn. Drie redenen: de gemiddelde leidinggevende heeft een gebrek aan kennis, ervaring en urgentie. Gebrek aan urgentie Bij de eerste twee kun je je waarschijnlijk iets voorstellen. Gebrek aan urgentie gaat erover dat de leidinggevende als hoogste prioriteit heeft: de afdeling laten doordraaien. Het begeleiden van een zieke werknemer hangt er dus altijd een beetje bij. Ik zeg vaak: het grootste verzuimprobleem van een leidinggevende is opgelost zodra hij vervanging heeft geregeld. Onnodig ziekteverzuim Maak je jouw leidinggevende wél casemanager, leidt dit onherroepelijk tot veel onnodig ziekteverzuim. Dus werknemers die ziek thuis zitten terwijl ze gewoon kunnen werken. Je gelooft het niet maar ik kreeg haatmail in mijn inbox. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zulke teksten te schrijven. Haatmail! We hebben het hier over verzuimbegeleiding hè... Eigen regie model was en is nog steeds een slecht idee Kennelijk waren we het er ruim tien jaar geleden met z'n allen nog niet over eens dat het een heel slecht idee is om een leidinggevende verantwoordelijk te maken voor de volledige twee jaar begeleiding van een zieke werknemer. Het eigen-regie-model was de standaard en dat moest zo blijven. Anyway. Omdat ik in 2013 de eerste was die dit opschreef, zie ik mezelf maar als de geestelijk leider van de maak-je-manager-geen-casemanager-stroming . Anno 2024 zijn er gelukkig steeds meer bedrijven, arbodiensten, bedrijfsartsen en collega's die het met mij eens zijn en terug zijn gekomen op het eigen-regie-model. Succesvolle verzuimaanpak Het op de juiste manier inzetten van leidinggevende, is een van de kernpunten van mijn succesvolle verzuimaanpak, waarmee je het onnodige deel van je ziekteverzuim - vaak meer dan 50% - kan elimineren.  Met mijn Verzuimtraining Leidinggevenden leer ik jouw leidinggevenden in 3 uurtjes alles wat ze moeten weten over ziekteverzuim. Kijk voor meer info op: https://midz.nl/training © Mark Idzinga
door Mark Idzinga 10 mei, 2016
Soms meldt een werknemer zich ziek en dan weet je het gelijk: dit is geen zuivere koffie. Dit is een onterechte ziekmelding. (Veruit de meeste meldingen zijn gewoon terecht natuurlijk: griep, een gebroken been, etc) Wanneer een werknemer zich ziek meldt maar niet ziek is, is dat natuurlijk gewoon fraude.   Je hebt in zo’n situatie te maken met een onterechte […] The post Onterechte ziekmelding werknemer. In 5 stappen naar de oplossing. appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 01 jul, 2014
  Het komt niet vaak voor. Werknemers die 3 maanden thuis zitten en dan – van de ene op de andere dag – hun werk weer volledig hervatten. Meestal moet je een zieke werknemer laten opbouwen. En dus werk je met een opbouwschema. Dus stel je samen met je zieke werknemer dat opbouwschema op. Maar… Hoe snel […] The post Hoe snel kun je een zieke werknemer laten opbouwen? appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 23 mei, 2011
Standaard Verminderde Arbeidsduur Het komt regelmatig voor dat de bedrijfsarts in zijn spreekuur terugkoppeling aangeeft dat een zieke werknemer niet voltijds kan werken. Er is dan sprake van een urenbeperking. Volgens de Standaard Verminderde Arbeidsduur (een standaard ontwikkeld in 2000 voor en door bedrijfs- en verzekeringsartsen) zijn er slechts drie goede redenen voor zo’n urenbeperking: […] The post Waarom de bedrijfsarts maar in 3 gevallen een urenbeperking mag geven appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 14 feb, 2011
Totaal verschillend Wekelijks merk ik dat het verschil tussen aangepast werk en arbeidstherapeutische basis (ATB) werken niet voor alle hr-managers duidelijk is. Ze halen de begrippen door elkaar. Dit komt veelal omdat zowel werken op ATB als aangepast werken wordt gebruikt in dezelfde situatie: namelijk als de werknemer (nog) niet in staat is om zijn […] The post Het verschil tussen arbeidstherapie en aangepast werk. En waarom dat voor jou belangrijk is appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 06 sep, 2010
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Wat je absoluut niet moet doen: is een ziekmelding naar aanleiding van een conflict benaderen als een gewone ziekmelding. Het systeem van verzuimbegeleiding is namelijk niet gemaakt voor het hanteren van conflicten.   Bij een ‘normale ziekmelding’ is het niet van belang wat de oorzaak […] The post Wat je nooit moet doen bij een ziekmelding na een arbeidsconflict appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 16 dec, 2009
Huisbezoeken aan een zieke werknemer zijn ouderwets. Dat is althans wat ik hoor van bedrijven die zichzelf modern en ‘bij de tijd’ vinden. Van het huisbezoek, uitgevoerd door een controleur op de eerste of tweede dag van ziekte bij een zieke werknemer, wordt daarom tegenwoordig minder gebruik gemaakt dan voorheen. Ik denk onterecht: huisbezoeken kunnen zeker waarde hebben, […] The post Waarom een huisbezoek aan een zieke werknemer nuttig kan zijn appeared first on Midz.nl.
Meer artikelen →
Share by: