Verzuimtraining Leidinggevenden
Kunnen jouw leidinggevenden wel een verzuimtraining gebruiken?

Zou het niet fijn zijn als jouw leidinggevenden iets meer kennis hebben van ziekteverzuim? Zodat iedere ziekmelding vanaf dag 1 strak opgepakt wordt.
En ze voortaan in staat zijn om zelfstandig een goed verzuimgesprek te voeren? Wat zou dat jou een tijd schelen... Tijd die je vast beter kan besteden als hr-manager.
Na mijn
Verzuimtraining Leidinggevenden weten jouw managers alles wat ze moeten weten over ziekteverzuim.
Als leidinggevenden geen goede basiskennis van ziekteverzuim hebben, gaat er al snel veel mis
- Onterechte ziekmeldingen worden geaccepteerd
- Werknemers zitten vaak veel langer ziek thuis dan nodig
- Werknemers worden niet (goed) aangesproken op gedrag want frequent-verzuimgesprekken worden niet of niet goed gevoerd
- Ook het structureel voeren van preventiegesprekken, die ziekmeldingen voorkomen, vindt niet plaats
- En bovendien moet jij vaak bijspringen bij kwesties die de leidinggevende prima zelf zou moeten kunnen oplossen
Om maar een paar dingen te noemen. Kijk:
De leidinggevende is één van de 3 sleutelfiguren in een slimme verzuimaanpak
(de andere 2 zijn de bedrijfsarts en de casemanager)
In de tijd dat ik nog mijn eigen arbodienst had, hamerde ik bij mijn vaste klanten altijd al op het belang van goed getrainde leidinggevenden. Omdat ze de meest vooruit geschoven pion zijn als het gaat om ziekteverzuim.
Mijn klanten hadden dan ook meestal een zeer laag ziekteverzuim.
Dat kwam niet omdat het personeel van mijn klanten zo gezond was. Nee, dat kwam omdat ze (bijna) iedere ziekmelding vanaf de allereerste ziektedag strak oppakten.
En eigenlijk is dat gewoon goed nieuws. Want:
Het betekent dat minder (onnodig) ziekteverzuim in jouw bedrijf ook gewoon mogelijk is
Maar dan moet de basis dus wel op orde zijn.
Die basis bestaat uiteraard uit meerdere onderdelen. Bijvoorbeeld uit het hebben van een goede bedrijfsarts. Ook zal er een uitstekende casemanager aanwezig moeten zijn.
Bij wat grotere organisaties is vaak de hr-manager de casemanager. En dus ook eindverantwoordelijk voor een goede verzuimaanpak.
Maar:
Als hr-manager bereik je niks als jouw leidinggevenden er een potje van maken
Zorg dus dat de basis in jouw bedrijf op orde is.
Met leidinggevenden die bij elke ziekmelding exact weten wat ze moeten doen. Alleen dán kun je onnodig ziekteverzuim voorkomen.
De sleutel tot een lager ziekteverzuim.
Mijn Verzuimtraining Leidinggevenden
De training wordt in-company gegeven. 8-16 deelnemers per training. Zo ziet de training eruit:
Vooroverleg
Telefonisch, maximaal 15 minuten.
We bespreken wat de aandachtspunten in de training moeten zijn. Waar je graag wilt dat het accent op komt te liggen.
Uiteraard nemen we ook even de praktische zaken door: wie gaan er deelnemen, ruimte, benodigdheden, etc.
De training
zelf
In totaal duurt de training 3 uur.
Ik ga jouw leidinggevenden perfect uitleggen wat er van hen verwacht wordt.
Na mijn training zijn ze in staat voortaan onnodige ziekmeldingen te voorkomen en 85% van de ziekmeldingen die wel plaatsvinden, zelfstandig af te handelen.
Evaluatie
Telefonisch, maximaal 15 minuten.
Ik zal je vertellen wat mij is opgevallen. Welke zaken wellicht wat extra aandacht nodig hebben binnen jouw bedrijf. Uiteraard wat tips geven.
Ook ben ik benieuwd naar jouw feedback en die van de deelnemers.
In de training leer ik jouw leidinggevenden dus in 3 uurtjes alles wat ze moeten weten over ziekteverzuim. Daarna zijn ze in staat in om 85% (!) van de ziekmeldingen zelfstandig op te lossen. Dat gaat jou als hr-manager veel tijd schelen.
Geen droge theorie.
Geen saaie wetgeving.
Nee, de basics van ziekteverzuim .
Op een leuke manier gebracht. Met hééééééél veel praktijkvoorbeelden. Want in meer dan 20 jaar tijd heb ik aardig wat mooie casussen voorbij zien komen.

3 uurtjes? Is dat niet wat kort?
Nee joh!
De leidinggevende heeft een belangrijke rol bij ziekteverzuim, maar hij hoeft geen verzuimexpert te worden.
De WIA? Ga ik ze niet mee lastig vallen.
Wet Verbetering Poortwachter? Soms valt het P-woord niet eens tijdens de training.
Duurzame inzetbaarheid dan?
Nee, ook niet echt. Want mijn ervaring is dat leidinggevenden behoefte hebben aan concrete handvatten, waar ze de volgende dag in de praktijk al mee aan de slag kunnen.
Wat leren ze dan wel?
Na mijn verzuimtraining weten jouw leidinggevenden precies:
- Hoe ze onnodige ziekmeldingen voortaan moeten voorkomen (voeren van preventiegesprekken!)
- Hoe ze een goed ziekmeldingsgesprek moeten voeren
- Hoe ze een frequent-verzuim-gesprek moeten voeren (wanneer te voeren, welke 3 stappen je moet doorlopen en wat de output is van een goed frequent-verzuimgesprek)
- Wat ze wel en niet moeten vragen bij een ziekmelding
- Wat er de eerste weken van een ziekmelding van hen verwacht wordt
- Wat de rechten (en plichten!) van een zieke werknemer zijn
- Wanneer de bedrijfsarts erbij betrokken moet worden
- Waarvoor ze jou (hr- /casemanager) moeten inschakelen
En niet onbelangrijk:
- Wat die ene gouden vraag is die in z'n eentje al zorgt voor 25% minder ziekteverzuim (maar die geen manager stelt)
Kunnen jouw leidinggevenden wel een verzuimtraining gebruiken?
Omdat je ziet dat niet iedere ziekmelding even goed wordt opgepakt?
Leidinggevenden vaak bij jou komen met hele basale verzuimvragen?
Onhandig optreden van jouw leidinggevenden leidt tot werknemers die onnodig (lang) ziek thuis zitten?
Dan is mijn verzuimtraining ideaal voor jou.
Investering = snel terugverdiend
De kosten van de Verzuimtraining Leidinggevenden zijn 249 euro per deelnemer.
Eigenlijk precies hetzelfde als de kosten van 1 zieke werknemer per dag.....
Investeren in de Verzuimtraining Leidinggevenden is dus een investering die je soms binnen enkele dagen, vaak binnen enkele weken en in ieder geval binnen enkele maanden al terug hebt verdiend.
Omdat je managers na mijn Verzuimtraining Leidinggevenden het aantal ziekmeldingen gaan beperken en de gemiddelde verzuimduur van reguliere ziekmeldingen significant gaan verkorten.
Wat deelnemers zeggen
Gemiddelde beoordeling: 4.9 /5.0

Heel verhelderend, de training van Mark, waardoor ik beter begrijp wat er van mij in de rol als team facilitator verwacht wordt. En ook waaròm dat van mij verwacht wordt. Ik ben er echt anders tegenaan gaan kijken, ik snap mijn verantwoordelijkheden nu (eindelijk) en dat was precies waar ik behoefte aan had.
Jolein Jonkers
Teamfacilitator

- Erg duidelijk en aansprekend verhaal
- Veel inzicht in de verschillende aspecten die om de hoek komen kijken en nuanceringen hierbij
- Voldoende ruimte voor vragen en discussie
- Gaf goed inzicht in waar je prioriteiten zou moeten leggen, en do's and don'ts.
Nico Joosse
Teamfacilitator Visma Circle

Lekker interactief.
Prettige presentatie waarbij je meteen op een levendige manier de materie wordt ingezogen. Ook juist de verkeerde situaties en voorbeelden vanuit de pratijk behandeld.
Goede handvatten meegekregen hoe verzuim aan te pakken. Nuchter en no-nonsens.
Hans Barendse
Locatiemanager Anthura

Erg verhelderend verhaal. Ik vond de sheets perfect aansluiten op de vragen die erbij opkomen. Je dacht bij sheet x "maar hoe zit dat met...?", dan kwam dat op sheet x+1 aan bod, echt chapeau! Inhoudelijk was het ook compleet, alles kwam aan bod. We weten wat we nog moeten doen om ons proces beter aan te sluiten op de goede werkwijze en ik heb er vertrouwen in dat het ons beter maakt.
Chris Keurentjes
Cloud Engineer

Lekker heldere taal. Leerzaam wat wel en niet mocht. In eerste instantie leek 3 uur lang, maar was zo om.
Marco van Herk
Manager
De training was leerzaam. Het is duidelijk voor mij hoe ik een zieke kan/moet aanspreken.
Warijem Kasan
Afdelingshoofd
Hi Mark,
Bedankt voor de prettige en leerzame training! Het was duidelijk, prettig verwoord en met de (soms helaas) herkenbare praktijkvoorbeelden hebben we weer een rugzakje vol met extra handvaten.
Linda van Iersel
Senior consultant Voort

Praktisch, to the point. Trainer met heel veel kennis en ervaring. Leerzaam voor medewerkers op de productie én voor kantoormedewerkers. Direct in de praktijk toe te passen.
Jeroen Burgmans
Directeur Waardo Beton

Informatie was verhelderend, casuïstiek was zeer herkenbaar en de tips&tricks hiervoor zijn goed toepasbaar.
Miriam Huizenga
Leidinggevende ZINN

Veel nieuwe inzichten op het gebied van verzuim. Een leuke interactieve training!
Claudia Swartjes
Accountmanager

Fijn om de nodige tips en trucs en do's en don'ts mee te krijgen.
Ook veel bruikbare info die handig zijn tijdens een verzuimgesprek.
Waardevolle tip; de zieke medewerker zelf een plan laten maken!
Eugenie Ehrenreich
Vestigingsmanager Circus Gran Casino

Prima opfrissing met wat te doen en weer aantal dingen bijgeleerd!
Fred
Leidinggevende ANWB
Duidelijke uitleg. Goede voorbeelden rondom ziekmelding. Niet te veel de diepte in, want volgens mij is het al moeilijk genoeg.
Erik
Visma Circle
Praktijk gerichte training. Mark legt heel goed uit waarom goede opvolging vanaf de ziekmelding zo belangrijk is.
Dimphy Meulendijks
Hr manager
De verzuimtraining zat goed in elkaar. Er werden veel goede voorbeelden besproken, er was veel interactie en de manier waarom je presenteert is daadkrachtig en tegelijkertijd ook heel speels waardoor informatie blijft hangen. Super bedankt!
Lobke van der Vlies
Commercieel manager

Ik vond het een enorm waardevolle training. Wat ik heb geleerd:
- welke vragen ik kan stellen wanneer iemand verzuimt
- hoe ik kan achterhalen wat de werkelijke reden is wanneer iemand verzuimt
- welke partijen ik kan inschakelen wanneer iemand verzuimt.
Olaf van den Berg
Koen

Deze training heeft mijn nieuwe inzichten gebracht over verzuim. Ik was mij er niet bewust van dat er twee soorten verzuim zijn, terecht verzuim en onterecht verzuim. Daarnaast biedt de training handvaten om een ziekmelding aan te nemen en welke vragen je kunt stellen.
Dankjewel Mark!
Lisette Langius
Vapro Recruitment
Gister hebben wij een onwijs interessante en leerzame training gehad over ziekteverzuim. Mark deed dit op een hele leuke en interactieve manier waardoor het de gehele training boeiend bleef. Echt een aanrader!
Romee Hofstede
Voort

Veel gestelde vragen
Waar moet de trainingsruimte in mijn bedrijf aan voldoen?
Ik heb weinig eisen wat dat betreft. Genoeg zitplekken voor de deelnemers, da's belangrijk. Zelf sta ik vrijwel de hele training dus dat scheelt weer ;) Daarnaast heb ik eigenlijk maar drie dingen nodig: WIFI, een scherm waarop ik mijn laptop kan aansluiten en een whiteboard/flip-over.
Hoeveel mensen kunnen aan de training deelnemen?
Facturering vindt plaats op basis van het minimum van 8 deelnemers. De ideale groepsgrootte vind ik zo'n 10-12 deelnemers. Er is altijd veel interactie tijdens de training. Ik heb de groepsgrootte beperkt tot maximaal 16 deelnemers. Anders kan ik niet iedere deelnemer genoeg aandacht geven. Uiteraard kun je meerdere trainingen aanvragen.
Kunnen we van te voren nog even overleggen?
Ja, een vooroverleg is standaard inbegrepen. Ik wil graag weten wat je wilt dat er uit de training moet worden gehaald. Een gedeelte van de training ligt vast, maar we kunnen wel hier en daar wat accenten verleggen. Anderzijds moeten er ook altijd even wat praktische zaken (ruimte e.d.) worden kortgesloten. Heb je nu een vraag? Twijfel je ergens over? Vul dan het contactformulier even in, ik reageer altijd snel.
Kan de training ook online worden gegeven?
Absoluut. In coronatijd heb ik deze training alleen maar online gegeven en uit de evaluatieformulieren bleek dat de online training net zo positief beoordeeld werd door de deelnemers als een verzuimtraining op locatie. Uiteraard betaal je bij een online training geen reiskosten. Op locatie is wel leuker, vind ik zelf... :)
Kun je de training ook in het Engels geven?
Ja, geen probleem. Ik heb dit al veel vaker gedaan. Ondanks dat het mijn derde taal is (na Fries en Nederlands) red ik me prima in het Engels.
Wat zijn de kosten?
De kosten zijn 249 euro per deelnemer, exclusief BTW en reiskosten met een minimum van 8 deelnemers. Mocht je een kleiner groepje leidinggevenden hebben is dat geen probleem alleen betaal je dan dus omgerekend per deelnemer iets meer. Indien je meerdere trainingen gaat afnemen krijg je van mij een staffelkorting.
Wanneer wordt er gefactureerd?
50% direct na de aanvraag op basis van het (vermoedelijke) aantal deelnemers die je doorgeeft bij de aanvraag. Deze factuur moet voldaan zijn vóór de (eerste) training. En de tweede 50% factureer ik nadat ik de (laatste) training heb gegeven. Op deze factuur corrigeer ik ook het aantal deelnemers mocht dat nodig zijn zodat je nooit teveel of te weinig betaald.
Zijn de reiskosten inbegrepen?
Nope. Die komen er bij. Het gaat om de reistijd van Amsterdam naar jouw locatie en terug, á € 75 per uur. Uiteraard géén reiskosten bij een online training via Zoom/Teams.
Onze leidinggevenden zijn de casemanager en dat moet ook zo blijven. Is deze training wel geschikt voor ons?
Nee, dan is deze training niet geschikt. Ik geloof daar absoluut niet in. En ik denk dat het een van de redenen is waarom veel organisaties (bijvoorbeeld in de zorg) kampen met onnodig veel ziekteverzuim. Zeg niet dat ik je niet gewaarschuwd heb.
Ik ben enthousiast en wil de training aanvragen. Wat moet ik doen?
Leuk! Vraag de training hieronder aan. Zodra ik de aanvraag binnen heb, neem ik snel contact met je op.