Om de haverklap ziek
“Mark, ik erger me groen en geel aan deze werknemer. Ze functioneert niet en, daarvoor bel ik jou nu, ze meldt zich om de haverklap ziek. Wat kunnen we doen, zodat ze zich minder vaak ziek meldt? Minder frequent verzuim. Moeten we hierover het gesprek met haar aangaan? Een bonus invoeren voor niet-verzuimen? Andere ideeën? Wat raad je ons aan?”
Gedrag?
Ik merk dat hr-managers bij het aanpakken van frequent verzuim en frequent verzuimers al snel denken aan gedrag als oorzaak van het verzuim. En bij de aanpak wordt dan dus gedacht aan hoe dit gedrag positief te beïnvloeden. Zoals iedereen weet is inderdaad lang niet al het verzuim puur medisch. Terwijl er toch echt een medische reden moet zijn wanneer je als werknemer recht wil hebben op loondoorbetaling tijdens ziekte. Juist wanneer het voor de werkgever (nog) niet helemaal duidelijk is of er daadwerkelijk sprake is van ziekte, zoals in bovenstaand voorbeeld, kan er ergernis ontstaan.
Eerst ziekte uitsluiten
Zorg dus dat je hier eerst duidelijkheid over krijgt. Zorg ervoor dat je 100% zeker weet, dat er niet sprake is van ziekte (medische reden) als oorzaak voor het frequente verzuim. Een goede eerste stap is dus deze werknemer een bezoek aan de bedrijfsarts te laten brengen. Deze moet hier duidelijkheid in kunnen verschaffen. Pas wanneer je ziekte kunt uitsluiten, en er dus sprake moet zijn van gedrag als reden voor de vele ziekmeldingen, kun je denken aan vervolgstappen.
Mark Idzinga, februari 2012
Leave a Reply