Een artikel voor alle ondernemers met een klein bedrijf.
Met een superlaag ziekteverzuim. Tot nu toe…
Die het komende jaar hun eerste serieuze ziektegeval gaan krijgen. En er dan achter komen dat die grote traditionele arbodienst hun niet goed kan helpen.
(Of alle ondernemers die dat al wisten, maar door drukte ff vergeten zijn het contract te beeindigen)
Voor al die ondernemers:
10 redenen om het arbodienstcontract op te zeggen
Vandaag nog.
1. Geen maatwerk
Traditionele arbodiensten werken met een standaardcontract. Dus bij elke ziekmelding dezelfde actie vanuit de arbodienst. Maar elke ziekmelding is weer anders en vraagt juist om maatwerk.
2. Duur
Contracten voor meer dan 160 euro per werknemer per jaar, waar helemaal niks tot nauwelijks voor wordt gedaan als er geen langdurig zieke werknemers zijn. Het is toch geen verzekering die je afsluit?
3. Onterechte focus op preventie
Hoe kunnen we onze omzet verhogen was de vraag vanuit de directies van traditionele arbodiensten zo’n 10 jaar geleden (ik kan het weten, ik werkte zelf bij eentje).
Laten we ons niet langer richten op de kleine markt van 5% zieke werknemers, maar juist op de 95% mensen die gewoon aan het werk is. Meer preventie-diensten aanbieden dus.
Gevolg: healthchecks, periodieke keuringen, workabilityprogramma’s: alles is uit de kast gehaald en door de strot van de klanten geduwd. ArboNed veranderde zelfs zijn naam naar 365 om hun preventiedrang kracht bij te zetten. (Maar begrijpt inmiddels dat klanten zich niet alles laten laten aanleunen, en heet nu weer gewoon ArboNed)
Jij wilt geen preventie. Maar hulp en een snelle en goede beoordeling van de arbeidsgeschiktheid van een werknemer die zich ziek meldt. Niks meer en niks minder.
4. Slechte bedrijfsartsen
De betere bedrijfsartsen laten zich niet in het keurslijf van een arbodienstverlener proppen. Ze zijn zelfstandig. Ik heb met tientallen bedrijfsartsen samengewerkt. Mijn conclusie: de beste bedrijfsartsen die ik ken, zijn niet in loondienst bij een arbodienst.
5. Arboartsen
Zei ik bedrijfsartsen? Ik bedoel arboartsen. De meeste arbodiensten werken naast bedrijfsartsen vaak met arboartsen.
Zijn goedkoper. Het zijn namelijk basisartsen die niet de 4-jaar-durende opleiding hebben gevolgd en niet de beschermde titel bedrijfsarts mogen dragen.
Maar ze oordelen ondertussen wel over de arbeidsongeschiktheid van jouw personeel. Als ware het echte bedrijfsartsen.
6. Casemanager is ondergeschikt
Bij de arbodienst is de bedrijfsarts leading.
Een slechte zaak natuurlijk. Want zoals een casemanager nooit op de stoel van de bedrijfsarts moet gaan zitten, moet dat andersom ook niet gebeuren.
De arts heeft verstand van medische zaken. Maar van veel dingen geen verstand: financien, verzekeringen, juridische zaken, etc. Bovendien zijn die artsen zelden goede procesbegeleiders. Laat een goed opgeleide casemanager de regie voeren. En als die situatie daarom vraagt, schakelt hij wel een bedrijfsarts voor je in.
7. Waar betaal je voor?
Jij als werkgever betaalt de rekeningen. Waar betaal je eigenlijk voor? De bedrijfsarts moet neutraal zijn en geen partij kiezen tussen werkgever en werknemer. Is het niet logischer iemand te betalen die primair jouw werkgeversbelang behartigt?
Het antwoord is: ja 😉
8. Ondoorzichtig netwerk
Dringende adviezen.Om toch echt een mediator bij het verzuimgesprek te betrekken. “Wij raden Pietje Puk aan!”.
Een multi-disciplinaire-behandeling “bij Centrum X zou het verzuim behoorlijk kunnen bekorten”. “Kent u trouwens ons eigen reintegratiebedrijf voor spoor-2-trajecten al?”
Voor alle situaties een oplossing. Handig hoor zo’n groot netwerk van dienstverlening. Maar ook een tikkeltje ondoorzichtig.
Hoe zit het eigenlijk met de provisie…?
9. Hoog personeelsverloop
Een vast contactpersoon is altijd lekker. Jammer dat het verloop bij grotere bedrijven altijd zo hoog is.
Ben je bij je arbodienst net gewend aan Kees (en begint Kees jouw bedrijf een beetje te kennen), stapt hij over naar de concurrent. Kun je weer opnieuw een relatie gaan opbouwen met je nieuwe vaste contactpersoon.
10. Je bent niet belangrijk voor ze
Ik ben nu een jaar of 10 ondernemer. Een van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd: kies businesspartners van min of meer vergelijkbare grootte als jouw bedrijf.
Als klein bedrijf bij grote logge organisatie aangesloten zijn, kost je onnodig veel tijd, geld en energie.
Jij verdient ook de beste kwaliteit van dienstverlening. Net als al die grote klanten.
Kies dienstverleners voor wie jij belangrijk bent. Die jouw bedrijf er graag bij willen als klant. En dat niet alleen zeggen, maar daar ook naar handelen.
En niet alleen in de periode vlak voor een contractverlenging. Maar 365 dagen per jaar.
Mark Idzinga, September 2013
PS Wil je af van je huidige arbodienst? En ben je geïnteresseerd in mijn Perfect Poortwachter Pakket? Laat me dat dan snel weten. Ik heb voor het komende jaar nog maar ruimte voor enkele nieuwe klanten.
Leave a Reply