Het standaardcontract bij de arbodienst
Veruit de meeste bedrijven in het mkb hebben er nog één. Ziekmelding online doorgeven en dan volgt er actie vanuit de arbodienst. Bij iedere ziekmelding dezelfde actie.
Een telefonisch spreekuur met een casemanager, een huisbezoek, of een eigen verklaring die de werknemer zelf moet invullen. Soms is de eerste actie een spreekuur bij de bedrijfsarts na 3 weken.
Eigenlijk heb ik het nooit begrepen, die standaardacties
Elke ziekmelding is weer anders en vraagt dus om maatwerk. Bij een ziekmelding n.a.v. een arbeidsconflict wil je geen huisbezoek. En ook geen eigen verklaring. Je wil je werknemer naar de bedrijfsarts. En niet over 3 weken, maar vandaag of morgen.
Wanneer Jan zich voor het eerst in 12 jaar ziek meldt met een griepje zal een huisbezoek op de eerste ziektedag waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen. Terwijl een huisbezoek bij de 8e ziekmelding van Piet dit jaar wel nuttig kan zijn (of voer je liever zelf een frequent verzuimgesprek met hem?).
Elke ziekmelding is anders en vraagt om een nieuwe inschatting
Standaard werkt niet bij ziekmeldingen. Kleine kans dat de standaardactie die uit het contract voortvloeit precies datgene is waar behoefte aan is bij juist die ziekmelding, van die persoon op dat moment. Haal die standaardacties toch uit je contract.
Maak bij elke ziekmelding opnieuw een inschatting. Vraagt de situatie om actie van de arbodienst? Dan geef je de arbodienst op dat moment gewoon opdracht wat, wanneer te doen.
Mark Idzinga, Juni 2013
Leave a Reply