Naïef
Heel even dacht ik dat hij gelijk had. Die collega van me. Die zei dat je als casemanager na een ziekmelding geen invloed kan uitoefenen om tot een snellere hersteldmelding te komen. Zijn redenering klonk logisch. Een ziekmelding wordt alleen geaccepteerd wanneer er ook echt sprake is van ziekte. En zo kan een hersteldmelding alleen tot stand komen als de werknemer genoeg hersteld is om zijn eigen werk weer te kunnen doen. Wat kan een casemanager (niet-arts) dan doen om tot een sneller herstel te komen…? Heel even klonk het logisch. En toen moest ik glimlachen. Een tikkeltje naïef hoor, dit standpunt.
Ideale wereld
Ja, in een ideale wereld zou mijn collega gelijk hebben. Een wereld waarin werknemers zich nooit onterecht ziekmelden. En ziekmeldingen geen dag langer duren dan strikt noodzakelijk. Omdat werknemers nooit een dag zouden smokkelen. Iemand zich niet op maandagochtend ziek zou melden, omdat hij op zondagavond niet de discipline had om op tijd naar huis te gaan. En een werknemer zich al helemaal nooit ziek zou melden om zijn baas een hak te zetten. Omdat zijn tijdelijke contract niet wordt verlengd.
Invloed casemanager is groot
Wachten op spontane hersteldmeldingen? Je kunt ook te veel vertrouwen hebben in de mensheid. Het grootste deel van het ziekteverzuim is niet-medisch. En op niet-medische zaken kun je als casemanager veel invloed uitoefenen. En dus ook op de snelheid waarmee een werknemer zich hersteld meldt. Dit betekent wel dat je voor de meeste hersteldmeldingen, als casemanager, keihard moet werken.
Mark Idzinga, Februari 2013
Leave a Reply