Ik ben niet neutraal
Af en toe, zo ook afgelopen week, krijg ik van een werknemer het verwijt dat ik “te veel op de hand van de werkgever” ben. Uit zo’n opmerking blijkt dat er nog altijd onduidelijkheid bestaat over de positie en rol van de casemanager. Waar sta ik dan als casemanager? Een belangrijke misvatting is dat ik als casemanager een neutrale positie inneem. Dit is niet zo: ik word betaald door de werkgever om ervoor te zorgen dat ziekteverzuim het bedrijf zo min mogelijk geld kost.
Bedrijfsarts wel neutraal
Is de zieke werknemer dan vogelvrij en doe ik alles wat de werkgever me vraagt? Nee, absoluut niet. De bescherming van de zieke werknemer is gewaarborgd door de neutrale positie van de bedrijfsarts. Hij moet een (neutraal) oordeel over de arbeidsgeschiktheid van de werknemer geven. En uiteraard respecteer ik het oordeel van de bedrijfsarts. Met dit oordeel als uitgangspunt zorg ik er vervolgens voor dat er samen naar een oplossing wordt toegewerkt,waarbij de schade voor de werkgever geminimaliseerd wordt.
Gemeenschappelijk belang
Jammer is dat veel werknemers (en ook werkgevers) zich helemaal niet realiseren dat er bij ziekteverzuim vrijwel altijd gemeenschappelijke belangen zijn. Als casemanger opkomen voor de belangen van de werkgever en dus zorgen dat alles uit de kast wordt gehaald op het gebied van reïntegratie, is vaak ook automatisch in het belang van de werknemer. Het denken in tegenstrijdige belangen, bij een conflict vaak vertaald naar standpunten, is daarbij slechts contraproductief, leidt tot vertraging van het reïntegratieproces en zorgt daarbij voor onnodige financiële schade voor zowel werkgever als werknemer.
Mark Idzinga, Juni 2012
Leave a Reply