Blogopmaak

Onterechte ziekmelding. In 5 stappen naar de oplossing.
Mark Idzinga • mei 10, 2016

Soms meldt een werknemer zich ziek en dan weet je het gelijk: dit is geen zuivere koffie.

Dit is een onterechte ziekmelding.

(Veruit de meeste meldingen zijn gewoon terecht natuurlijk: griep, een gebroken been, etc)

Wanneer een werknemer zich ziek  meldt  maar niet ziek  is , is dat natuurlijk gewoon fraude.

 

Je hebt in zo’n situatie te maken met een onterechte ziekmelding.

 

De werknemer grijpt dan de ziekmelding aan om niet te werken.

Misschien heeft jouw werknemer geen zin.

Geen tijd (iets beters te doen).

Wellicht is hij ontevreden. Over zijn werk. Of over zijn leven.

Of heeft hij een conflict met jou. Dat kan natuurlijk ook.

Wat het ook is.

Jouw werknemer gebruikt de ziekmelding om niet te werken. Op jouw kosten. Want tijdens ziekte krijgt een werknemer zijn loon doorbetaald.

Als je als ondernemer niet veel ervaring hebt met dit soort ziekmeldingen, kun je makkelijk de verkeerde keuzes maken. En dat is duur leergeld. Wat je graag wil voorkomen.

Daarom:

 

5 stappen die je als ondernemer moet zetten bij een onterechte ziekmelding.

Volg deze 5 stappen en je bespaart je zelf veel ellende en onnodige verzuimkosten.

 

1- Je werknemer bellen

Natuurlijk. Daar begin je mee. Je belt de werknemer en vraagt wat er aan de hand is. De werknemer zal bereikbaar moeten zijn.

Is jouw werknemer onbereikbaar bij ziekte?

Dan heb je een reden om zijn loon op te schorten. Tot het moment waarop hij wel weer bereikbaar is. Als het goed is heb je een kort maar krachtig verzuimprotocol. Als je dat nog niet hebt, is dit een goed moment om dat op te stellen.

 

2- Afspraak maken

Als je je werknemer aan de telefoon hebt, maak je een afspraak met hem.

Om de ziekmelding te bespreken. En om samen een plan op te stellen om te komen tot werkhervatting. Dat heet een verzuimgesprek.

Ook hiervoor geldt dat jouw werknemer er aan mee moet werken. De werknemer moet immers er alles aan doen om te komen tot werkhervatting. Een verzuimgesprek voeren hoort daar bij.

Werkt jouw werknemer hier niet aan mee, dan mag je het loon (tijdelijk) stop te zetten.

Ondanks dat je weet wat er allemaal speelt, en wat de daadwerkelijke reden van de ziekmelding is, is niet handig om hier telefonisch al over in discussie te gaan. Hiervoor is stap 3.  Geef gewoon telefonisch aan dat je de ziekmelding spijtig vindt en dat je graag met in overleg wil over hoe je zo snel mogelijk kan komen tot werkhervatting.

 

3- Verzuimgesprek voeren

Je zit aan tafel met je ‘zieke’ werknemer.

Eindelijk.

Dit is het moment om toe te werken naar een herstelmelding.

De belangrijkste vraag die je stelt in dit gesprek:

Zijn er naast het medische verhaal nog andere zaken die besproken/opgelost moeten worden voordat je weer aan de slag kan?

Geeft je werknemer aan dat er geen andere problemen spelen, naast zijn medische situatie?

Prima, met deze werknemer hoef je je allen nog maar te concentreren op het reintegratietraject. Je kunt met hem gaan praten over werkhervatting. Vraag wanneer hij denkt weer volledig aan de slag te kunnen. Zet ‘m eventueel aan het werk met aangepast werk. Het is maar zeer zelden dat een werknemer volledig arbeidsongeschikt is, houdt dat in je achterhoofd.

Geeft je werknemer aan dat er naast zijn ziekte toch ook nog wat anders speelt? Prima, je zit bij elkaar aan tafel: los het op!

Is het een conflict op het werk?

Uitspreken en streep eronder. Dit kan nooit een reden zijn voor een ziekmelding.

Speelt er een vervelende thuissituatie? Kijk of je kan helpen. Maar leg de werknemer ook uit dat dit geen reden kan zijn om ziek thuis te zitten. Er zal naast het oplossen van de problemen thuis, ook gewoon gewerkt moeten worden.

Heeft je werknemer er geen zin meer in zijn werk? Geen zin – het wordt een eentonig verhaal – is ook geen ziekte en dus ook geen reden voor een ziekmelding. Bekijk of er een manier is waarop je toch samen invulling kan geven aan de arbeidsovereenkomst.

Als je merkt dat dat er niet in zit, vraag de werknemer gewoon of hij nog wel verder wil? Of dat hij liever wil praten over hoe jullie uit elkaar kunnen gaan.

Ondernemers zijn vaak bang om deze vraag te stellen. Onterecht vind ik. Het is een belangrijke vraag die je misschien wel moet stellen als je merkt dat je werknemer weinig gemotiveerd over komt.

 

4- Een goede bedrijfsarts inschakelen

Soms lukt het je met stap 1 t/m 3 het probleem al op te lossen.

Soms echter geeft een werknemer aan dat hij te ziek is en niet medisch gezien niet in staat is om het verzuimgesprek met jou aan te gaan.

OK. Dat moet je respecteren. Het zorgt voor een extra tussenstap: namelijk het inschakelen van een goede bedrijfsarts.

Een goede bedrijfsarts is onafhankelijk. Die komt op voor de belangen van werkgever en werknemer. Hij/zij zorgt er dus voor dat mensen die vanwege ziekte even niet kunnen werken, dat ook niet hoeven.

Maar een bedrijfsarts voorkomt ook dat werknemers de ziektewet misbruiken.

En dus in een situatie van een onterechte ziekmelding durven op te schrijven dat:

Ziekte niet de reden is waarom de werknemer niet werkt.

Wanneer je een terugkoppeling van de bedrijfsarts binnen hebt waarin dit zwart op wit staat kun je alsnog/nogmaals het gesprek aan met je werknemer.

Tip: schakel alleen een bedrijfsarts in waarin je vertrouwen hebt. Ik ben ervaringsdeskundige op dit gebied. Ik heb de afgelopen 10 jaar tientallen bedrijfsartsen versleten. Bedrijfsartsen die in mijn ogen te makkelijk meegingen in het verhaal van de werknemer. Inmiddels heb ik een mooi netwerk van goede bedrijfsartsen opgebouwd waar mijn vaste klanten van profiteren.

 

5- Los de problemen op.

De laatste stap.

Je gaat nu daadwerkelijk het probleem oplossen. Let wel dit moet snel gebeuren.

En dit kan ook snel gebeuren, want de bedrijfsarts heeft immers geconstateerd dat ziekte niet de reden is dat er niet gewerkt wordt. Met andere woorden:

Jullie hebben maximaal 2 weken de tijd om een oplossing te vinden voor de problemen die spelen, naast het eventuele medische verhaal.

En na die 2 weken ben jij niet langer verplicht om het loon door te betalen.

Dus of de problemen zijn dan opgelost. En jouw werknemer gaat weer aan de slag.

Of dat jij en je werknemer komen tot de conclusie dat het beter is om uit elkaar te gaan.

In beide gevallen zal er sprake zijn van een herstelmelding.

En daarmee is de onterechte ziekmelding werknemer, van tafel.

door Mark Idzinga 05 jul, 2024
Voor een grote HR-website schreef ik in 2013 een artikel met als titel: Maak je manager geen casemanager. Strekking van het artikel: De leidinggevende van een zieke werknemer moet nooit ook de casemanager zijn. Drie redenen: de gemiddelde leidinggevende heeft een gebrek aan kennis, ervaring en urgentie. Gebrek aan urgentie Bij de eerste twee kun je je waarschijnlijk iets voorstellen. Gebrek aan urgentie gaat erover dat de leidinggevende als hoogste prioriteit heeft: de afdeling laten doordraaien. Het begeleiden van een zieke werknemer hangt er dus altijd een beetje bij. Ik zeg vaak: het grootste verzuimprobleem van een leidinggevende is opgelost zodra hij vervanging heeft geregeld. Onnodig ziekteverzuim Maak je jouw leidinggevende wél casemanager, leidt dit onherroepelijk tot veel onnodig ziekteverzuim. Dus werknemers die ziek thuis zitten terwijl ze gewoon kunnen werken. Je gelooft het niet maar ik kreeg haatmail in mijn inbox. Hoe ik het in mijn hoofd haalde om zulke teksten te schrijven. Haatmail! We hebben het hier over verzuimbegeleiding hè... Eigen regie model was en is nog steeds een slecht idee Kennelijk waren we het er ruim tien jaar geleden met z'n allen nog niet over eens dat het een heel slecht idee is om een leidinggevende verantwoordelijk te maken voor de volledige twee jaar begeleiding van een zieke werknemer. Het eigen-regie-model was de standaard en dat moest zo blijven. Anyway. Omdat ik in 2013 de eerste was die dit opschreef, zie ik mezelf maar als de geestelijk leider van de maak-je-manager-geen-casemanager-stroming . Anno 2024 zijn er gelukkig steeds meer bedrijven, arbodiensten, bedrijfsartsen en collega's die het met mij eens zijn en terug zijn gekomen op het eigen-regie-model. Succesvolle verzuimaanpak Het op de juiste manier inzetten van leidinggevende, is een van de kernpunten van mijn succesvolle verzuimaanpak, waarmee je het onnodige deel van je ziekteverzuim - vaak meer dan 50% - kan elimineren.  Met mijn Verzuimtraining Leidinggevenden leer ik jouw leidinggevenden in 3 uurtjes alles wat ze moeten weten over ziekteverzuim. Kijk voor meer info op: https://midz.nl/training © Mark Idzinga
door Mark Idzinga 01 jul, 2014
  Het komt niet vaak voor. Werknemers die 3 maanden thuis zitten en dan – van de ene op de andere dag – hun werk weer volledig hervatten. Meestal moet je een zieke werknemer laten opbouwen. En dus werk je met een opbouwschema. Dus stel je samen met je zieke werknemer dat opbouwschema op. Maar… Hoe snel […] The post Hoe snel kun je een zieke werknemer laten opbouwen? appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 23 mei, 2011
Standaard Verminderde Arbeidsduur Het komt regelmatig voor dat de bedrijfsarts in zijn spreekuur terugkoppeling aangeeft dat een zieke werknemer niet voltijds kan werken. Er is dan sprake van een urenbeperking. Volgens de Standaard Verminderde Arbeidsduur (een standaard ontwikkeld in 2000 voor en door bedrijfs- en verzekeringsartsen) zijn er slechts drie goede redenen voor zo’n urenbeperking: […] The post Waarom de bedrijfsarts maar in 3 gevallen een urenbeperking mag geven appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 14 feb, 2011
Totaal verschillend Wekelijks merk ik dat het verschil tussen aangepast werk en arbeidstherapeutische basis (ATB) werken niet voor alle hr-managers duidelijk is. Ze halen de begrippen door elkaar. Dit komt veelal omdat zowel werken op ATB als aangepast werken wordt gebruikt in dezelfde situatie: namelijk als de werknemer (nog) niet in staat is om zijn […] The post Het verschil tussen arbeidstherapie en aangepast werk. En waarom dat voor jou belangrijk is appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 06 sep, 2010
Om maar gelijk met de deur in huis te vallen. Wat je absoluut niet moet doen: is een ziekmelding naar aanleiding van een conflict benaderen als een gewone ziekmelding. Het systeem van verzuimbegeleiding is namelijk niet gemaakt voor het hanteren van conflicten.   Bij een ‘normale ziekmelding’ is het niet van belang wat de oorzaak […] The post Wat je nooit moet doen bij een ziekmelding na een arbeidsconflict appeared first on Midz.nl.
door Mark Idzinga 16 dec, 2009
Huisbezoeken aan een zieke werknemer zijn ouderwets. Dat is althans wat ik hoor van bedrijven die zichzelf modern en ‘bij de tijd’ vinden. Van het huisbezoek, uitgevoerd door een controleur op de eerste of tweede dag van ziekte bij een zieke werknemer, wordt daarom tegenwoordig minder gebruik gemaakt dan voorheen. Ik denk onterecht: huisbezoeken kunnen zeker waarde hebben, […] The post Waarom een huisbezoek aan een zieke werknemer nuttig kan zijn appeared first on Midz.nl.
Meer blogs
Share by: