Met werknemers die vaak ziek zijn, ga je natuurlijk het gesprek aan.
En als je zo’n frequent-verzuimgesprek goed voert, kun je daarmee de meldingsfrequentie positief beïnvloeden.
Dan melden werknemers zich daarna minder vaak ziek.
Maar wat als een werknemer in zo’n gesprek aangeeft:
“Ja, ik ben inderdaad afgelopen jaar 12 x ziek geweest. Maar daar was 12 x een goede medische reden voor.”
En het klinkt allemaal best plausibel, eigenlijk.
Wat doe je dan?
Met andere woorden:
Zijn er bepaalde ziekmeldingen die je gewoon voor lief moet nemen?
Stel je voor: tijdens het frequent-verzuim-gesprek geeft je werknemer aan migraine te hebben.
En zich daarom 12 x ziek te hebben gemeld afgelopen jaar.
Migraine is nou typisch zo’n ziekte waardoor werknemers zich inderdaad vaak ziek moeten melden.
En migraine wens je je ergste vijand nog niet toe. Tenminste, dat hoor ik vaak van ervaringsdeskundigen. Dus kunnen we aannemen dat iemand die migraine heeft, er alles aan zal doen om er vanaf te komen.
Verschillende soorten medicatie uitproberen, checken of er nieuwe behandelmethodes zijn, etc.
Iemand die migraine claimt en nog nooit bij de huisarts is geweest?
Klinkt als een niet-zo-plausibel verhaal…
Mijn advies is nu: 1 x naar de bedrijfsarts sturen en hem vragen of de claim van de werknemer (“ik ben jaarlijks 12 x ziek vanwege migraine”) terecht is.
Uiteraard laat je de bedrijfsarts medische informatie opvragen bij de huisarts. Hij is immers de schakel tussen het bedrijfsleven en het medische circuit. Hij kan nagaan wat de werknemer qua behandelingen heeft ondergaan voor zijn ziekte. En dus nagaan of het verhaal van de werknemer plausibel is.
En dan zijn er 2 smaken:
Situatie 1: bedrijfsarts verwerpt de claim van werknemer
Op basis van de ingewonnen medische informatie komt de bedrijfsarts tot de conclusie dat 12 ziekmeldingen van het afgelopen jaar niet vanuit ziekte (migraine) onderbouwd kan worden.
Nu zul je uiteraard het gesprek opnieuw moeten aangaan met je werknemer.
Nu ziekte niet onderbouwd kan worden, lijkt het meer op gedrag.
Op zich positief: gedrag is beïnvloedbaar 🙂
Situatie 2: bedrijfsarts onderbouwt de claim van werknemer
De bedrijfsarts concludeert dat het verhaal van de werknemer wél een plausibel verhaal is.
Ook een heldere situatie.
Maar daarbij is het probleem natuurlijk (nog) niet opgelost.
Sterker nog.
Als er niet een nieuwe behandeling gevonden wordt die wél aanslaat, zal de frequentie van ziekmelden ook de komende jaren niet anders zijn.
Dan ligt de bal bij jou als werkgever.
Kun jij leven met 12 ziekmeldingen per jaar van deze werknemer?
Bij een werknemer die je sowieso al niet zo goed vond functioneren, is dit wellicht de druppel waardoor je liever een exit-traject wil starten.
Een werknemer die – op de dagen dat hij er wel is – fantastisch werk levert, zul je eerder geneigd zijn te willen behouden voor de organisatie.
En dus die 12 plausibele ziekmeldingen per jaar maar voor lief te nemen.
© Mark Idzinga
Als ambtenaar van de gemeente Zevenaar heb ik ervaren dat er ook minder fatsoenlijke werkgevers zijn die hun eigen medewerkers willens en wetens net zo lang treiteren totdat ze ziek zijn. Bedrijfsartsen dekken dat toe, verzwijgen het of stoppen het in de doofpot. De kosten voor deze onfrisse praktijken worden afgewenteld op de maatschappij.