Daar kan ik mij nou echt over verbazen.
De hoeveelheid onzin die vaak in een verzuimprotocol wordt geschreven.
Nou ja, geschreven.
Niemand schrijft die dingen nog zelf. Iedereen Googelt en copy-paste er maar wat op los.
Zonder er bij na te denken.
Resultaat: verzuimprotocollen met enorme saaie lappen tekst. Niet door-heen-te-komen.
Over bijvoorbeeld: passend werk, vertrouwenspersonen, bezwaar- en klachtenprocedures.
Vaak staat ook nog de halve Wet Verbetering Poortwachter in het verzuimprocotol.
Maar da’s toch allemaal niet nodig, mensen?
Even logisch nadenken.
Waar dient zo’n verzuimprotocol nou eigenlijk voor?
Simpel.
Een verzuimprotocol moet er voor zorgen dat snel duidelijk is of een werknemer mogelijk recht heeft op ziekengeld.
Niks meer. En niks minder.
En om snel duidelijkheid hierover te krijgen, moet je situaties voorkomen waarin je je als werkgever in allerlei bochten moet wringen om de noodzakelijke informatie boven tafel te krijgen.
Omdat je werknemer onbereikbaar is.
Je hebt als werkgever bij een ziekmelding natuurlijk geen haalplicht.
Nee. De werknemer heeft een plicht om de informatie te brengen. Hij moet bij jou aangeven dat hij niet komt werken vandaag, maar dat ziekte daarvan de reden is.
En dat moet hij niet per sms doen. Of per Whatsapp-bericht. Maar gewoon even door middel van een belletje.
En dat zet je dus in je verzuimprotocol.
Het is dus niet nodig om in dat protocol alle situaties te beschrijven die zich mogelijk kunnen gaan voordoen in de verre toekomst.
En hoe je daar als zieke werknemer en werkgever op dat moment mee om zou moeten gaan.
En wat de eventuele consequentie zouden kunnen zijn wanneer jouw werknemer zich in zo’n situatie niet aan de regels houdt.
Want dit staat allemaal al beschreven in het Burgerlijk Wetboek.
Tikkeltje onzinnig om die wetteksten nog eens dunnetjes over te doen in je verzuimprotocol.
(Sowieso moet je verzuimprotocol geen lang, saai beleidsstuk worden. Dan leest natuurlijk niemand het meer)
Jouw verzuimprotocol moet kort en krachtig.
Zo kort mogelijk.
Maximaal 1 A4-tje als je het mij vraagt.
Met daarin de volgende 3 punten:
1. De regels die in jouw bedrijf gelden bij de ziekmelding
Dus hoe meld je je ziek: telefonisch.
Hoe laat.
En bij wie.
2. De bereikbaarheid kort na de ziekmelding
Voor het geval jij nog wat aanvullende vragen hebt.
Zodat bezoek of telefonisch contact met de zieke werknemer altijd mogelijk is.
Van jou.
De leidinggevende.
Of misschien wel de bedrijfsarts.
En tot slot:
3. De sanctie
Wanneer de werknemer zich niet aan bovenstaande 2 regels houdt.
Uiteraard is de sanctie loonopschorting als jouw werknemer het je onmogelijk maakt om überhaupt in te schatten of er recht is op ziekengeld. Dan betaal je datzelfde ziekengeld even niet uit. Totdat je die inschatting wel kan maken.
3 puntjes. 1 A4. Kind kan de was doen.
Voordeel van zo’n lekker kort protocol?
Iedereen leest ‘m weer eens helemaal door. En dus weet iedere werknemer in jouw bedrijf voortaan weer exact wat de regels rondom ziekmelden zijn.
En dat is precies wat je wil.
Mark Idzinga, December 2013
Leave a Reply