Veel commotie en discussie ontstond er de afgelopen weken in arboland door een brief die de HEMA had verstuurd aan zijn personeel. Er stonden twee ‘aanstootgevende’ dingen in deze brief.
1. Werknemers melden zich voortaan niet meer ziek, maar vragen ziekteverlof aan.
2. De leidinggevende beoordeelt voortaan bij de ziekmelding of de werknemer thuis mag blijven of toch aan het werk moet.
Iedereen in arboland, de FNV voorop, blogde en twitterde over dit onderwerp en vroeg zich af of de HEMA helemaal gek geworden was? Algehele conclusie: HEMA zet de leidinggevende op de stoel van de bedrijfsarts.
Is het management van de HEMA echt gek geworden? Ik vind van niet.
De HEMA wil een einde maken aan het klakkeloos accepteren van een ziekmelding door een manager en verlangt van de leidinggevenden dat ze bij de melding iets meer doorvragen en interesse tonen. Doel hiervan: het verder terugdringen van verzuimkosten. Ik geef ze daarin groot gelijk.
Achterliggende vraag is natuurlijk de volgende: moet je als werkgever klakkeloos iedere ziekmelding van een werknemer accepteren?
Vooropgesteld, een werknemer heeft in Nederland, zonder enig voorbehoud, het recht om zich ziek te melden. Maar vervolgens is het bij de ziekmelding wel aan de leidinggevende om te beoordelen in hoeverre de beperkingen die de werknemer heeft, het werk wat hij moet doen (de bedongen arbeid) in de weg staan. De leidinggevende bepaalt dus in eerste instantie wel degelijk of de werknemer zijn eigen werk of misschien wel vervangend werk kan doen gezien de beperkingen die hij heeft. Wat is het alternatief? Dat iedere werknemer in Nederland zich voortaan ziek meldt bij de bedrijfsarts?
Zodra er tussen werknemer en werkgever een discussie ontstaat over wat de werknemer nog wel zou kunnen doen (gezien de beperkingen), dan is het verstandig om een bedrijfsarts in te schakelen. Bij bedrijven waar de werksfeer niet optimaal is en veel achterdocht heerst en weinig vertrouwen is, zal dan ook vaker een bedrijfsarts ingeschakeld moeten worden.
De HEMA schiet zichzelf dus uiteindelijk in de voet. Niet omdat het leidinggevende op de stoel van de bedrijfsarts zet, maar omdat het door slechte communicatie de verstandhouding met het personeel verder op scherp heeft gezet. De verslechterde sfeer zal resulteren in het vaker moeten inschakelen van de bedrijfsarts, omdat leidinggevende en werknemer er samen niet uit komen. Ziekmeldingen zullen langer duren, werknemers zullen minder snel akkoord gaan met vervangend werk en dus zullen de kosten van verzuim alleen maar stijgen. De brief van de HEMA heeft dan ook een volledig averechts effect gehad.
© Mark Idzinga, Juli 2010
Leave a Reply