Ziekmelding + arbeidsconflict = lastig
De meeste werkgevers weten inmiddels wel hoe ze met een reguliere ziekmelding om moeten gaan. ”Poortwachter is bekend”, zal ik maar zeggen. Een arbeidsconflict vinden werkgevers vaak al wat lastiger om tot een goed einde te brengen. En wanneer een combinatie van ziekte en een arbeidsconflict aan de orde is, zie ik veel werkgevers de mist in gaan.
Hete brij
De eerste stap is vaak nog goed: de bedrijfsarts wordt (snel) ingeschakeld. Maar dan gaat het fout. Er wordt lang om de hete brij heen gedraaid en er wordt met zowel de verzuimbegeleiding als de conflictoplossing aangemodderd. Wanneer het dan op een gegeven moment iets beter gaat met de ziekte, speelt het conflict weer op. En wanneer het conflict bijna lijkt opgelost, voorkomt de ziekte een terugkeer op de werkvloer. Afgelopen week kreeg ik een verzuimdossier onder ogen dat al anderhalf jaar (!) op deze manier openstaat.
Het geheim
Het geheim van een snelle oplossing in gevallen waarbij zowel conflict als ziekte een rol spelen, is om te starten met de conflictoplossing. Wanneer het conflict namelijk onoplosbaar blijkt te zijn, heeft het totaal geen zin om veel energie te steken in de verzuimbegeleiding: de werknemer keert toch niet terug in zijn eigen functie. Bij een onoverbrugbaar conflict zul je waarschijnlijk goedschiks (met wederzijdsgoedvinden) of kwaadschiks (via de rechter) uit elkaar gaan. Lukt het wel het conflict op te lossen? Heel goed, je kunt de ziekmelding vanaf nu weer als een reguliere ziekmelding behandelen en een normaal verzuimbegeleidingstraject starten. En dat gaat vast lukken, want Poortwachter hebben we immers redelijk onder knie.
Mark Idzinga, Juli 2012
Leave a Reply