Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: het is zo belangrijk om als HR-manager, leidinggevende en/of casemanager de adviezen van de bedrijfsarts kritisch te beoordelen. Als werkgever blijf je altijd zelf verantwoordelijk voor het verloop van de reïntegratie van een zieke werknemer. De bedrijfsarts is slechts jouw adviseur. Een gedeelte van een advies van een bedrijfsarts dat ik deze week onder ogen kreeg is: “Het gaat beter met uw werknemer, hij kan vanaf volgende week hervatten met 2 uren per dag gedurende maandag, woensdag en vrijdag”. Ik zie dergelijke adviezen vaker en ik vind dit een vreemd advies, en wel hierom.
Een standaardsituatie: je bent gezond en werkt fulltime, 8 uren per dag en 5 dagen per week. Dit betekent dat je gedurende de werkweek na 8 uren arbeid vervolgens 16 uren hebt om te herstellen van deze arbeid voor je aan een nieuwe werkdag begint. Wanneer een werknemer een tijdje volledig arbeidsongeschikt thuis is geweest en hij gaat weer beginnen met werken, dan kan het verstandig zijn om hem niet gelijk volledig te belasten, maar dit langzaam op te bouwen. Starten met 2 uren per dag zou dan een mooie start zijn. Niet alleen betekent dit een kortere inspanning dan normaal (6 uren minder) maar ook een langere hersteltijd (22 uren ipv 16). Het mes snijdt dus aan twee kanten.
Het vreemde aan het bovenstaande advies van de bedrijfsarts is het starten met drie in plaats van vijf dagen per week. 3 dagen werken zorgt voor een hersteltijd van 46 uren! Van welk werk dat je 2 uur doet moet je 46 uren herstellen voordat je weer 2 uren aan de slag kan? Ik ben een dergelijke functie nog nooit tegen gekomen. Ook heeft een bedrijfsarts heeft mij nog nooit kunnen overtuigen van de medische noodzaak van zo’n advies. Bovendien is een dergelijk advies niet conform de richtlijn urenbeperking en werktijden die het UWV hanteert.
Veel te lange opbouwschema’s, te lang niets doen zonder goede reden of vreemde adviezen zoals hierboven, zijn voorbeelden die er op kunnen duiden dat je bedrijfsarts niet duidelijk stelling durft te nemen in de spreekkamer. Blijf dus altijd alert. Vraag uitleg aan je bedrijfsarts als je te maken krijgt met dergelijke adviezen. Als je dat niet doet verlies je de regie over het dossier en zitten jij en je werknemer vroeg of laat met de gebakken peren.
Mark Idzinga, November 2010
Leave a Reply