Slechte terugkoppeling bedrijfsarts
Ik hoor regelmatig HR-managers klagen over de terugkoppelingen van hun bedrijfsarts: “na een terugkoppeling weet ik nog steeds niet wat ik moet doen”, “te summier”, “te vaag, niet concreet”, “hij/zij durft geen stelling te nemen”, etc. Om betere terugkoppelingen te krijgen moet je van te voren één of meerdere duidelijke vragen aan de bedrijfsarts stellen. Ik stuur werknemers nooit klakkeloos naar de bedrijfsarts, maar altijd met een duidelijke vraagstelling. Geen of een te vage vraagstelling zorgt namelijk in de meeste gevallen voor een vage terugkoppeling. Hieronder vier vragen waarop ik minimaal antwoord wil in elke terugkoppeling van de bedrijfsarts.
Is er sprake van recht op ziekengeld?
De bedrijfsarts is de enige die kan beoordelen of een werknemer arbeidsongeschikt is door ziekte of gebrek en dus recht heeft op loondoorbetaling tijdens ziekte.
Wat zijn de beperkingen van de medewerker?
Wanneer je de beperkingen weet, weet je ook de mogelijkheden. Dit biedt je houvast voor het aanbieden van passend werk. De beperkingen moeten bij voorkeur worden weergegeven in termen van een FML (Functionele Mogelijkheden Lijst). Dus bijvoorbeeld: “sterk beperkt in staan (minder dan 5 minuten achtereen) en licht beperkt in tillen (kan ongeveer 10kg tillen of dragen)”.
Wat is de prognose van de beperkingen?
Antwoord op deze vraag geeft je een beeld van de ernst van de situatie. Een gunstige prognose op korte termijn, of een ongunstige prognose waarbij de werknemer mogelijk blijvend arbeidsongeschikt is voor zijn eigen werk, maakt natuurlijk een wereld van verschil. In het laatste geval zullen vervolgacties als het opstellen van een volledige FML en een arbeidsdeskundigenonderzoek voor de hand liggen.
Is de behandeling adequaat?
Een werknemer is verplicht te werken aan zijn eigen herstel. Wanneer de periode van arbeidsongeschiktheid langer duurt zal er een adequate behandeling moeten plaatsvinden. Veelal start dit met een bezoek aan de huisarts. De bedrijfsarts moet zich een oordeel vormen over de adequaatheid van de behandeling. Een adequate behandeling zal leiden tot een (snelle) toename in de belastbaarheid. Laat de bedrijfsarts medische gegevens opvragen bij de behandelaar en/of specialist om een goed en onderbouwd oordeel te kunnen vormen.
Leg dus concrete vragen, bijvoorbeeld zoals hierboven, voor aan de bedrijfsarts als je concrete antwoorden wilt
Zo voorkom je onnodig langdurige verzuimdossiers met een slechte medische onderbouwing. Blijft je bedrijfsarts ondanks jouw vragen te vaag in zijn terugkoppelingen, leg dan het dossier eens voor aan een andere bedrijfsarts. Realiseer je dat jij als werkgever verantwoordelijk bent voor de reintegratie, en dus ook afgerekend kan worden op een falende bedrijfsarts.
Mark Idzinga, Maart 2011
Leave a Reply