Iedere halve zool kan zichzelf casemanager verzuim noemen.
Maar jezelf casemanager noemen, of casemanager zijn. Het zijn 2 verschillende dingen.
Je hebt namelijk goeie.
Maar je hebt ook hele slechte.
(en zelfs een goede opleiding is nog geen garantie voor goed casemanagement)
Maar wat is dan wél van doorslaggevende betekenis?
Waarom boekt de ene casemanager wel resultaten? En de andere niet?
Met andere woorden…
Waaraan herken je een slechte casemanager verzuim?
10 kenmerken.
1. Géén goed verzuimsysteem
Slechte casemanagers werken vaak zonder verzuimsysteem.
Te duur.
Maar een casemanager kan helemaal niet zonder een goed werkend verzuimsysteem.
(en een zelf-in-elkaar-geknutseld excelletje valt hier dus niet onder)
Ik zou mijn vaste klanten (ruim 4.000 werknemers) nooit goed kunnen bedienen zonder mijn verzuimsysteem.
Want een verzuimsysteem neemt je als casemanager bergen (administratief) werk uit handen. Waardoor je tijd overhoudt voor de dingen die echt belangrijk zijn.
En een goed systeem, geeft je overzicht. En inzicht.
Op elk gewenst moment.
En dat geeft rust.
Ikzelf werk zelf al jaren met Verzuimsignaal. Wat mij betreft het beste wat er op dit moment op de markt is.
2. Naïef
Er zullen altijd (ik herhaal: altijd) werknemers blijven die een conflict via een ziekmelding proberen uit te vechten.
Ontkennen van dat feit, maakt dat je volstrekt ongeschikt bent voor het vak van casemanager.
(Ook voor de functie van bedrijfsarts trouwens. Check onderstaand filmpje vanaf 3 minuut 57 sec. En huiver…)
3. Medische achtergrond
Casemanagers met een medische achtergrond…
Omdat ze dan zo lekker met de bedrijfsarts kunnen com-mu-ni-ce-ren.
Wat een onzin. Echt onbegrijpelijk dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een medische achtergrond voor een casemanager een pre is.
Als casemanager ziekteverzuim moet je juist ver weg blijven van die medische zaken.
Daar heb je de bedrijfsarts voor.
4. Je denkt dat 4% een prima ziekteverzuimpercentage is
Kom op zeg.
Denk je dat echt?
4% ziekteverzuim is veel.
Hieronder een overzicht van ziekteverzuim onder mijn klanten. De laatste jaren onder de 2%.
Zo kan het dus ook.
Een laag ziekteverzuimpercentage is overigens bij mij nooit een doel op zich.
Maar wel een prettige bijkomstigheid.
En een goede casemanager slaagt erin (bij zijn klanten, zijn werkgever, zijn opdrachtgever) het verzuim structureel (ver) onder de 4% te krijgen.
5. Middelmatige bedrijfsartsen tot je beschikking
Verzuimbegeleiding.
Je kunt het als casemanager niet alleen.
Bedrijfsartsen die sterk zijn in het beoordelen van de arbeidsgeschiktheid.
Bedrijfsartsen die hun neutrale positie niet verwarren met het geven van polderadviezen.
Nee, bedrijfsartsen die stelling nemen.
Als casemanager heb je een sleutelpositie. Maar zonder goeie bedrijfsartsen ga je de oorlog niet winnen.
6. Te weinig kennis
Natuurlijk. Kennis is belangrijk.
WVP, WIA, WULBZ, WGA, IVA, BEZAVA.
Als die afkortingen je niks zeggen is het misschien toch verstandig eerst nog even de boeken in te duiken voordat je jezelf opwerpt als casemanager.
Wat trouwens niet wil zeggen dat je er dan bent, hè?
Met een beetje wetskennis…
7. Geen probleemoplosser
Nee.
Wetskennis is de basis.
Het vertrekpunt. Niet de eindbestemming (dan ben je een jurist)
Binnen de kaders van de wet, oplossingen vinden voor de problemen die ontstaan zijn na de ziekmelding.
Dat is je taak als casemanager.
8. Afwachtend
Een hersteldmelding komt niet uit de lucht vallen.
Daar moet je hard voor werken.
Een casemanager verzuim moet over een goed stel hersenen beschikken, maar ook iemand zijn die graag actie onderneemt.
Zowel een denker als een doener zijn, dus.
Afwachten is eigenlijk het slechtste wat je kan doen als casemanager.
Of, zoals een bedrijfsarts ooit tegen mij zei:
“Als de ziekmelding maar lang genoeg duurt, vind je altijd wel een verklaring om niet te kunnen werken.”
Een slechte casemanager wacht af.
Een goede casemanager onderneemt actie.
Actie. Actie. Actie.
Dat is hoe je van een ziekmelding naar een betermelding komt.
9. Gebrek aan strategisch inzicht
Een goede casemanager verzuim overziet het speelveld en begrijpt de belangen van de verschillende partijen.
En hij herkent bepaalde verzuimsituaties en past de juiste tactiek toe.
(Doel: de snelste weg naar de oplossing)
Casemanagement is geen lopende band.
Elke ziekmelding is uniek.
En de oplossing dus altijd weer maatwerk.
10. Pakt geen verantwoordelijkheid
Begrijp je positie als casemanager.
Van de drie sleutelposities bij verzuimbegeleiding (leidinggevende, casemanager en bedrijfsarts) ben jij de enige die én het werkgeversbelang dient én het gehele speelveld overziet.
De leidinggevende heeft te weinig verzuimkennis.
En de bedrijfsarts heeft – bij wet – een neutrale positie.
Pak dus je verantwoordelijkheid.
Maak jezelf eindverantwoordelijk voor de verzuimbegeleiding.
Alleen dan mag je jezelf casemanager verzuim noemen.
© Mark Idzinga
Leave a Reply